-
Decyduj! Jak podejmować lepsze decyzje w życiu i pracy
Wysyłka w ciągu | 24 - 48 godzin |
Cena przesyłki | 15 |
Dostępność | 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-8087-984-3 |
EAN | 9788380879843 |
Jak przerwać krąg ciągłego namyślania się nad trudną decyzją i w końcu ją podjąć? Jak podejmować decyzje zespołowe, unikając przy tym wewnętrznych tarć i gierek politycznych? Czy można nauczyć się dokonywać właściwych wyborów?
Lubimy sądzić, że podejmujemy decyzje w sposób racjonalny i logiczny. Nic bardziej błędnego! Badania naukowe z zakresu psychologii z ostatnich 40 lat dowodzą, że proces podejmowania decyzji jest ofiarą naszych emocji, nieuświadomionych przekonań i uprzedzeń. Dotyczy to zarówno decyzji podejmowanych w życiu codziennym, jak i decyzji podejmowanych w pracy.
Niestety, sama świadomość tego nie wystarczy, by rozwiązać problem, podobnie jak wiedza, że jesteśmy krótkowidzami, wcale nie pomaga nam lepiej widzieć. Pytanie brzmi więc: jak to usprawnić?
Standardowy proces decyzyjny składa się z czterech kroków:
I. Stajemy przed koniecznością wyboru.
II. Analizujemy alternatywy.
III. Dokonujemy wyboru jednej z opcji.
IV. Musimy z tym żyć.
Ale na każdym z tych etapów czają się pewne niebezpieczeństwa:
Wróg nr 1: wąskie kadrowanie - nadmierne ograniczanie liczby możliwości, które bierzemy pod uwagę.
Wróg nr 2: efekt potwierdzenia - szukanie informacji, które zgadzają się z naszymi poglądami.
Wróg nr 3: bieżące emocje - uleganie emocjom, które po pewnym czasie znikną.
Wróg nr 4: nadmierna pewność siebie - zbyt duża wiara we własne przewidywania.
Opierając się na badaniach psychologicznych, a także analizując liczne case studies podejmowania decyzji przez sławnych liderów biznesu, bracia Heathowie proponują czteroetapowy proces WRAP, który pomoże nam dokonywać lepszych wyborów i pokonać czterech głównych wrogów właściwych decyzji. Co należy zrobić?
- Poszerzyć wachlarz możliwości. Dać sobie więcej możliwości i więcej informacji.
- Skonfrontować nasze założenia z rzeczywistością.
- Przed podjęciem decyzji nabrać nieco dystansu.
- Dać sobie prawo do błędu.
Ich książkaDecyduj! zawiera zarówno nieschematyczne strategie, jak i praktyczne narzędzia pozwalające nam lepiej podejmować decyzje. Napisana żywym językiem przez mistrzów storytellingu zabiera nas w podróż przez inspirujące sytuacje - od przykładów katastrofalnych w skutkach decyzji menedżerskich podejmowanych „intuicyjnie i szybko", aż po rozwiązania trudnych problemów, jakim musimy stawić czoła w życiu rodzinnym.
***
Chip Heath jest profesorem w Stanford Graduate School of Business, prowadzi zajęcia na temat strategii i teorii organizacji. Pomógł ponad 450 start-upom w tworzeniu lepszych strategii i przekazu.
Dan Heath jest starszym wykładowcą w Center for the Advancement of Social Entrepreneurship (CASE) przy Uniwersytecie Duke'a, gdzie wspiera przedsiębiorców działających na rzecz dobra publicznego.
Bracia Heathowie są autorami trzech bestsellerów z listy „New York Timesa": Przyczepne historie, Pstryk! oraz Decyduj. Ich książki sprzedały się na całym świecie w nakładzie ponad dwóch milionów egzemplarzy i zostały przetłumaczone na ponad 30 języków.
- Producenci